5 TIPOV, AKO EFEKTÍVNE KOMUNIKOVAŤ S GRAFIKOM, ABY STE DOSTALI TO, ČO NAOZAJ CHCETE

Dominika Kobetič Colombová

Spolupráca s grafickým dizajnérom sa môže na prvý pohľad zdať jednoduchá – veď vy predsa viete (asi), čo chcete. Ak sa to však nepodarí jasne odkomunikovať, výsledok môže byť úplne iný, než ste si predstavovali. Keďže ani grafici, nevedia čítať myšlienky, kvalitné zadanie (tzv. brief) a priebežná komunikácia sú kľúčom k úspechu.

V tomto článku vám ponúkam 5 tipov, ako efektívne komunikovať s grafikom, na čo sa zamerať pri formulovaní zadania, ako si vybrať toho správneho dizajnéra a prečo môže byť užitočné zapojiť aj umelú inteligenciu.


1. Dobrý brief je základ úspechu

Stala sa vám už situácia, že ste oslovili grafika, povedali ste mu presne, čo chcete – a výsledok bol úplne iný?
Nemuselo ísť o neskúseného grafika. Možno ste sa len trochu nepochopili. Každý grafik totiž pracuje s tým, čo dostane – a ak zadanie nie je dostatočne jasné, je prirodzené, že si niektoré veci domyslí po svojom.

Preto je kvalitný brief základom dobrej spolupráce. Ušetrí čas, energiu aj nervy – vám aj grafikovi. A navyše zvyšuje šancu, že dostanete presne to, čo ste si predstavovali. Alebo ešte niečo lepšie.

Čo by mal obsahovať kvalitný brief pre grafika:

  • Cieľ projektu – čo chcete dosiahnuť (napr. zvýšiť povedomie o značke, propagovať produkt, zmodernizovať vizuálnu identitu...)

  • Cieľová skupina – komu je vizuál určený (vek, pohlavie, preferencie, správanie)

  • Typ výstupu – leták, logo, banner, sociálne siete, obal, webový dizajn a pod.

  • Formát a technické parametre – rozmery, orientácia, digitál/tlač, požiadavky na farby

  • Texty a obsah dodané vopred, ideálne už skontrolované a finálne

  • Príklady a inšpirácie / Moodboard – čo sa vám páči, čo nie, čo by ste chceli zachovať z pôvodného vizuálu (ak niečo existuje)

  • Deadline a harmonogram – kedy má byť návrh hotový, prípadne koľko revízií očakávate

2. Komunikujte priebežne a konštruktívne

Spolupráca nekončí odoslaním zadania. Naopak – dobrá komunikácia počas celého procesu je to, čo oddeľuje priemerný výsledok od výnimočného.

  • Pýtajte sa a odpovedajte – dobrý grafik sa pýta. Zaujíma sa o vaše ciele, značku, hodnoty aj víziu.

  • Dávajte konštruktívnu spätnú väzbu – namiesto „nepáči sa mi to“ skúste popísať, prečo to tak vnímate.

  • Zhrňte pripomienky na jednom mieste – ak na návrhu pracuje viac ľudí, zosumarizujte spätnú väzbu a pošlite ju grafikovi ako jeden celok.


3. Všímajte si, ako sa grafik pýta

Ak grafik kladie správne otázky, ukazuje to, že sa naozaj zaujíma o vaše potreby a chce porozumieť vašim cieľom a víziám. Dobré otázky vám môžu pomôcť lepšie definovať, čo presne potrebujete, a zároveň umožnia grafikovi pracovať efektívne a s cieľom splniť vaše očakávania. Všímajte si, nie len či vám položí kľúčové otázky na doplnenie briefu, ale aj to ako nad vašim zadaním premýšľa. 

Dajte aj na svoje pocity a intuíciu – ak sa cítite pohodlne a máte dôveru v grafika, pravdepodobne ste našli správnu osobu na spoluprácu.

4. Využívajte umelú inteligenciu

Ak máte problém formulovať svoju predstavu slovami, skúste si pomôcť. Umelá inteligencia, ako napríklad ChatGPT, vám môže pomôcť s:

  • vytvorením stručného briefu,

  • prekladom „pocitov“ do dizajnérskeho jazyka,

  • prípravou textov na plagát, leták či web.

5. Nebojte sa hovoriť o cene a podmienkach

Otvorená komunikácia o cene je kľúčová. Každý profesionálny grafik by mal mať jasne stanovené cenové podmienky a spôsob spolupráce. Či už ide o hodinovú sadzbu, paušál alebo cenu za konkrétny výstup, pýtajte sa, čo je v cene zahrnuté a ako prebieha spolupráca.

  • Dohodnite si rozsah spolupráce, počet revízií a finálne výstupy vopred.

  • Ak ide o hodinovú sadzbu, odporúčam vyžadovať podrobný časový report – koľko času bolo venovaného jednotlivým úlohám.


Meno E-mail Správa Potvrdiť

Zaujal vás článok a hľadáte niekoho, s kým si budete rozumieť?

Neváhajte ma kontaktovať!

+421 944 973 629

dekacett@gmail.com